تــــجـــــــاربـــــــــن ـــــــــــــا
-------------------------- -
فترة الخطوبة
--------------
الموضوع النهاردة هيكون مهم شوية
الموضوع بيكلم عن المشاكل اللى بتحصل فترة الخطوبة و دى بتكون مشاكل كتير ساعات و بتكون ساعات على ابسط شئ تحصل مثال و هكتب مشاكل و تقولولى اذا كان دة صح ولا غلط تمام ....
اول حاجة الخطوبة بتكون مراحلة جميلة فى حياة اي انسان سواء ولد او بنت عشان كدة بتكون فترة جميلة ....كلها مشاعر جميل و كلها حب طالع من القلب
و فى راى الشخصية ان فترة الخطوبة اقل حاجة المفرود تكون 8 شهور 9 شهور بالكتير اووى
و لكن بصراحة اللى بيقعد بالعشر سنين او الثامن سنين دة بيكون كتير اووووووووووووووى و اوفر كمان
اة ممكن يكون فى مشاكل عشان يعرف يجيب الفلوس و يتجوز بس انا شايفة ان دور الاهلى مطلوب فى فترة زى دى ..... المهم المشاكل ممكن تحصل من الغيرة
يعنى ممكن البنت تفهم كلام الشاب زى مثال البسى دا اصلى بغير عليكى ...متكلميش ولاد ...مكتلميش البنت دى ...متخليش حد من اهلك يزعق ليكى ... هنخرج دلوقتى ماليش فية انا نفسى اشوف .......الخ و البنت بتكون طايرة من السعادة لما الشاب يقول ليها كدة و بعد الجواز البنت بتكتشف ان دى غيرة و للاسف فى شباب عندهم الغيرة زياد اووى و البنت من طبعتها انها مش بتحب الغيرة اللى توصل لدرجت لو حد طالع العمارة يبقا طالع ليها مش معنى ان هى بطلب السوبر ماركت و تكلم مع رجل يبقا فى حاجة بين البنت و بين الرجل
و بعدين بصراحة احنا فى متجمع غريب اووى يعنى الرجل او الشاب بياخد كل حاجة عايزها من الدنيا من خروج و ممكن عادى جدا الولد يسهر لحد الصبح و مش لازم يعرف اهلة ...و ممكن جدا و هو خطب يكون بيعرف بنت تانى ....انا دايما بحس ان الشباب او الراحل فيهم انانية مش معقول كدة بيبقا عامل زى الطفل اللى فى ايدة لعبة و شاف لعبة تانى فى ايد طفل غير ...هو كدة الراجل او الشاب لم بيشوف بنت حلوة و مش هيخسر حاجة لما تكون محترمة و الناس بتقول عليها احسن كلام و للاسف فى كتير بيفكر فى الشكل اكتر من الاخلاق انا ضد كدة لان ..لا يوجد قيمة للجمال بدون اخلاق
يعنى مثال متحبش واحدة بتلبس قصير و بتكلم دة و بتمشى مع دة ... دة طبعا قبل الخطوبة و تقول ما يمكن اعرف اغيرها ....ههههههههههههه مش هتعرف خلاص لانها اتربت على الحرية فى بيت اهلها و دى مشكلة كبيرة كل ما هتقول ليها حاجة هتقول ليك اوف انت بقيت تخنقنى اووى ..انا زهقت منك ...انا طول عمرى ليا الحرية و مش انت اللى هتمنع عنى الحرية دى .....الخ
و الولد او الشاب او الراجل مبيحبش ان الست او البنت تقوله انتا رايح فين و جاى منين .. ممكن يقبل فى اول فترة الخطوبة بعد كدة بيحس ان انتى بتسالى لية انا حر دة المعنى الى بيكون عايز يوصلة للبنت بس بطريقة لطيفة شوية ....و مثال الشباب مش بتحب البنت تشوف الموبيل بتاعها ولا حتى تشوف الرسائل اللى علية
لكن هو من حقة يقول للبنت متكلميش دة و لو البنت فى يوم حد قال لها انتى امورة الولد يحط اللوم على البنت
و يبدأ الشب يطلع الف حاجة عشان لما البنت تسالة او تتصل بية فى اليوم اكتر من 3 مرت ممكن يوصل بية و يقول ليها كل دى اتصلات فى اية
و لو هو نايم يكرة ان البنت تصحية من النوم لكن طبعا فى اول فترة الخطوبة تمام كل ده مباح ...
او ملاحظة انا بتكلم على الشباب اللى بتعمل كدة مش كل الشباب لان فى المحترم من الشباب و محدش يقول ليا انتى واقفة فى صف البنات على عشان انتى بنت لا انا بقول الحقيقة و اللى بسمع عنه سواء فى برامج عن المشاكل دة او سواء فى فيلم او مسلسل و كل طبعا هيقول ليا افلام اية و مسلسلات اية دى افلام و مسلسلات يعنى مش حقيقة .....لا حقيقة لان لو شغلنا عقلنا شوية لم بنشوف مشهد مثال حد بيموت و نبداء نعيط او مثال لم بنشوف مشهد رومانسى بنحس ان احنا عايشين جوة المشهد دة
او مثال لو شوفنا مشهد كوميدي و بنتضحك اووى و بيكون من قلبنا دول كمان شوية افلام و مسلسلات بنتفرج علية ...
انا عن نفسى مقنعة ان الممثل الشاطر هو اللى بيعرف يوصل للمشاهد الدور الصح
المهم ......
البنت بردو بيكون فية عيوب ...عيوب ؟؟؟!!!! انتى مجنونة ازاى
بكل بسطة زى ما فى ولد مش كويس فا فى بنات مش كويسة و ممكن تكون البنت دى مغرورة او انانية يعنى عايزة كل حاجة ليها مش مهم ازاى المهم لم هى عايزة حاجة لم تتنفذ حتى لو دة غلط مش مهم
زى ما فى بنات بتكون عايزة تتجوز شخص معين مثال و اهلها رفضين و هى طبعا فى اللحظة دى بتفتكر ان اهلة مش عايزين الشخص دة لاسباب تافهة و تفضل قفلة على نفسة و تعمل نفسها زعلنا من اهلة و لا تأكل ولا عايزة تشوف حد ولا تكلم مع حد و تقعد تعيط
على فكرها دة مش الحل هو انتى على عشان تخلى اهلك يوافقة بسرعة يبقا تعملى كدة طب افرضى ان اهلك شايفين ان دة مش صالح ليكى و ان فى غيرة الف واحد يقدر يسعدك ..
و هى بتكون فاكرة ان دة الحب الاول و الاخير
و بعد ما تتجوز تقول يارينى سمعت كلام اهلى
الولد او الشاب بيدخل من سكتت يا عمى دا انا هحافظ علية و حضرتك هتشوف ...اة انا معاكم ان فى شباب بتقول الحق بس للاسف فى شباب البنات بتصدمهم يعنى مثال يكون بيحب بنت بكل الحب اللى جوة فى قلبة و فجاة تخونة و مش لازم تكون الخيانة اللى انتو عارفينو
لا ممكن الخيانة تحصل لم البنت اللى انت بتبحها تكلم ولاد من غير ما الشب اللى معاها يعرف و ممكن تكون بتمشى مع ولاد من غير ما الشب ما يعرف و الشباب مش بحب كدة لانهم فى الاول ولا الاخر ناس عندهم مشاعر و احساس ...و نفس الكلام للولاد البنات بتحس اكتر من الولاد طب انا عايزة اسال سؤال مين اللى جابت الدنيا بعد مساعدت ربنا مش امك و مين اللى كنت بتلعب معاها و انت صغير مش اختت طب مين اللى ذكرت فى القران مش النساء طب مين اللى انت هتحبها مش بنت او انثى بشكل عام طب مين اللى هتحمل اسمك مش مراتة و مين اللى هتحافظ على اسمك و تشيل معاك الهم مش امك و مراتة مين اللى لم تكون مخنوق و عايز تهزار او تكلم مع حد من سنك مش اختت طب نرجع بدماغنى لورى شوية ايام خلق سيدنا ادم وسيدتنا حواء
سيدنا ادم كان بيضرب سيدتنا حواء طب كان بيشتم سيدتنا حواء طب كان بيعاملها على انها خدامة مش انسانة بلاش كل الامثالة دى
رسول الله (ص)
كان بيعمل حد من زوجتها غلط كان بيتعصب على حد منة كان بيذل فى حد منة ....الخ
هتقولة ليا بس دة رسول الله احنا مش زى الرسول .... و لييييييييييييييييييييية ميبقاش زى الرسول ...... انتى هبلة ازاى نكون زى الرسول
نمشى على نفس منهج الرسول نمشى على نفس كلام الرسول
على فكرها النساء اضعف من الرجالة و مش رجولة لم تمد يدك على ست قبل ما تضربها فكر انت كنت وعدها بأى كنت وعدك اهلها بأى فكر قبل ما تشتم فية انت كنت ازاى هتموت على عشان تكسب قلبها و فكر كمان لو الحياة دى من غير ستات كانت هكون حياة
كلها هقول اة
دة على اساس اية ان احنا شوية زبالة صح طب هسال بعد الاسئلة
لو انت عايش لوحدك هتعرف تطبخ لانفسك اكل بيتى صح يعنى تعرف تعمل خضار و تعرف تنظف و تعرف تربى العيال و تعرف تشتغل فى شغلك و من غير ما اية حد ما يساعدك فى حاجة طب تقدر انك تشيل فى بطنك 9 شهور جنين بيتحرك جواك و دة غير التعب و بعد الولاد هتعرف تخذت بالك من كل دة
هتقولو ليا ربنا خلق الست كدة و خلقنا كدة ...حلوووووووة اووى يبقا محدش يقول هى الست دورها اية فى الحياة
قبل ما تقول كدة افتكر امك افتكر هى تعبت اد اية ...افتكر هى كانت لم تعبت كان بيكون شكلها اية
على فكرها مش احنا اللى بنروح لحد عندكم و نطلب ايد حضرتك او ايد حضرتك انتو اللى بتبقا هتموت علينا
و لم تضرب الست فكر فى حاجة واحدة بس ان الشيطان واقف ليك و عامل يوسوس ليكى و يقولت ايوة اضربها ايوة طلقها ايوة ارمية فى الشارع و على عشان هو يخذت اكبر درجة عند الشطان الكبير ...!!!!!!!!!!
ايوة بيكون فى شطان كبير و حوليها شوية شطاتين صغيرين و يقول ليها اعمل دة و اعملو دة
و لو شطان عرف يخلى الرجل يضرب و يطلق مراتة يروح يقول للشطان الكبير ...الشطان الكبير يقولة برافووووووووووو علية انت هتخذت 9 من 10
و دى مش من دماغى دى انا سمعتها من مدرسة عندى
و لم الحرامى بيسرق بيكون نفس الحكاية
طب انا عايزة اسال سؤال و بعد كدة مفيش اسئلة تانى
انت تقدر تضرب امك .....طبعا كلة هيقول لا طبعا انتى مجنونة ....طيب ياريت تسمع الكلمة دى اعتبر ان مراتة هى امك
مش انت قبل الجواز كنت بتقول ليها انتى حبيتى و اختى و امى و كل حاجة ليا فى الدنيا
مراتة دى هى الحضن الدافى اللى لم تكون تعبان من الدنيا ترمى فية و تشكى همك ليا لانك جزء منة و هى جزء منك
خليك دايمان فى عينها انك الرجل اللى كانت بتحلم بية من زمان خليها تحمد ربنا عليك و افكر لو عندك اخت و عاملت كدة فى مراتة يعنى تشتم و تضرب فية صدقانى هيحصل مع اخت نفس الكلام
رسول الله قال حديث شريف :بيقول اية الحديث دة
;( افعل يابن ادم ماشئت فكما تدين تدان) يعنى عاملت مراتة على انها ملكة اختت يحصل معاها كدة
و تعمل مع مراتة عكس كدة هيحصل مع اختت عكس كدة
و بلاش كلمة انا ماليش اخوات بنات
ممكن تحصل لامك لاحد من قريب
خليت دايمان كبير فى عينها خليها تقول لكل الناس انا معاية اعظم رجل فى الدنيا
خلى ولادك يفخرو بيك
-------------------------- -------------
و انتو يا بنات خليكم زى ما قولت للراجل و ان هو يكون فخرو ان اتجوز واحدة زيك خلى ولادك يقولو احنا عندنا احسن ام و احسن اب
على عشان لم ولادكم يكبرو و يتجوزة يفضلو فاكرين اكتر ام و اب حنين و محترمين و كانو بيحترمة بعض
معلش طولك عليكم بس الموضوع مهم جدا
و انا مش واقفة فى صف حد يعنى مش مع البنات ولا مع الولاد ... انا مع الحق
ممكن تقول ليا طب هو انتى عايشة قصة حب على عشان كدة بقول الكلام دة
لا خلاص انا مش عايشة قصة حب ولا حاجة انا بس بفكر بعقل البنات و الولاد انا اة صغيرة بس مش اووى انا فى سن المراهقة يعنى بحس بكل احسايس الولاد و البنات اللى فى السن دة اة طبعا مش هكون زى بنت عندها 20 او 21 سنة بس فاهمة كويس اووى المشاكل اللى بتحصل سوا من الولد او البنت او تدخل الاهل فى فترة الخطوبة و فى فترة الجوز
عايزة اعرف بقا رايكم فى الموضوع
لان مهم بالنسبة ليا اعرف رايكم
بالقلم الكاتبة :اشرقت محمد
--------------------------
فترة الخطوبة
--------------
الموضوع النهاردة هيكون مهم شوية
الموضوع بيكلم عن المشاكل اللى بتحصل فترة الخطوبة و دى بتكون مشاكل كتير ساعات و بتكون ساعات على ابسط شئ تحصل مثال و هكتب مشاكل و تقولولى اذا كان دة صح ولا غلط تمام ....
اول حاجة الخطوبة بتكون مراحلة جميلة فى حياة اي انسان سواء ولد او بنت عشان كدة بتكون فترة جميلة ....كلها مشاعر جميل و كلها حب طالع من القلب
و فى راى الشخصية ان فترة الخطوبة اقل حاجة المفرود تكون 8 شهور 9 شهور بالكتير اووى
و لكن بصراحة اللى بيقعد بالعشر سنين او الثامن سنين دة بيكون كتير اووووووووووووووى و اوفر كمان
اة ممكن يكون فى مشاكل عشان يعرف يجيب الفلوس و يتجوز بس انا شايفة ان دور الاهلى مطلوب فى فترة زى دى ..... المهم المشاكل ممكن تحصل من الغيرة
يعنى ممكن البنت تفهم كلام الشاب زى مثال البسى دا اصلى بغير عليكى ...متكلميش ولاد ...مكتلميش البنت دى ...متخليش حد من اهلك يزعق ليكى ... هنخرج دلوقتى ماليش فية انا نفسى اشوف .......الخ و البنت بتكون طايرة من السعادة لما الشاب يقول ليها كدة و بعد الجواز البنت بتكتشف ان دى غيرة و للاسف فى شباب عندهم الغيرة زياد اووى و البنت من طبعتها انها مش بتحب الغيرة اللى توصل لدرجت لو حد طالع العمارة يبقا طالع ليها مش معنى ان هى بطلب السوبر ماركت و تكلم مع رجل يبقا فى حاجة بين البنت و بين الرجل
و بعدين بصراحة احنا فى متجمع غريب اووى يعنى الرجل او الشاب بياخد كل حاجة عايزها من الدنيا من خروج و ممكن عادى جدا الولد يسهر لحد الصبح و مش لازم يعرف اهلة ...و ممكن جدا و هو خطب يكون بيعرف بنت تانى ....انا دايما بحس ان الشباب او الراحل فيهم انانية مش معقول كدة بيبقا عامل زى الطفل اللى فى ايدة لعبة و شاف لعبة تانى فى ايد طفل غير ...هو كدة الراجل او الشاب لم بيشوف بنت حلوة و مش هيخسر حاجة لما تكون محترمة و الناس بتقول عليها احسن كلام و للاسف فى كتير بيفكر فى الشكل اكتر من الاخلاق انا ضد كدة لان ..لا يوجد قيمة للجمال بدون اخلاق
يعنى مثال متحبش واحدة بتلبس قصير و بتكلم دة و بتمشى مع دة ... دة طبعا قبل الخطوبة و تقول ما يمكن اعرف اغيرها ....ههههههههههههه مش هتعرف خلاص لانها اتربت على الحرية فى بيت اهلها و دى مشكلة كبيرة كل ما هتقول ليها حاجة هتقول ليك اوف انت بقيت تخنقنى اووى ..انا زهقت منك ...انا طول عمرى ليا الحرية و مش انت اللى هتمنع عنى الحرية دى .....الخ
و الولد او الشاب او الراجل مبيحبش ان الست او البنت تقوله انتا رايح فين و جاى منين .. ممكن يقبل فى اول فترة الخطوبة بعد كدة بيحس ان انتى بتسالى لية انا حر دة المعنى الى بيكون عايز يوصلة للبنت بس بطريقة لطيفة شوية ....و مثال الشباب مش بتحب البنت تشوف الموبيل بتاعها ولا حتى تشوف الرسائل اللى علية
لكن هو من حقة يقول للبنت متكلميش دة و لو البنت فى يوم حد قال لها انتى امورة الولد يحط اللوم على البنت
و يبدأ الشب يطلع الف حاجة عشان لما البنت تسالة او تتصل بية فى اليوم اكتر من 3 مرت ممكن يوصل بية و يقول ليها كل دى اتصلات فى اية
و لو هو نايم يكرة ان البنت تصحية من النوم لكن طبعا فى اول فترة الخطوبة تمام كل ده مباح ...
او ملاحظة انا بتكلم على الشباب اللى بتعمل كدة مش كل الشباب لان فى المحترم من الشباب و محدش يقول ليا انتى واقفة فى صف البنات على عشان انتى بنت لا انا بقول الحقيقة و اللى بسمع عنه سواء فى برامج عن المشاكل دة او سواء فى فيلم او مسلسل و كل طبعا هيقول ليا افلام اية و مسلسلات اية دى افلام و مسلسلات يعنى مش حقيقة .....لا حقيقة لان لو شغلنا عقلنا شوية لم بنشوف مشهد مثال حد بيموت و نبداء نعيط او مثال لم بنشوف مشهد رومانسى بنحس ان احنا عايشين جوة المشهد دة
او مثال لو شوفنا مشهد كوميدي و بنتضحك اووى و بيكون من قلبنا دول كمان شوية افلام و مسلسلات بنتفرج علية ...
انا عن نفسى مقنعة ان الممثل الشاطر هو اللى بيعرف يوصل للمشاهد الدور الصح
المهم ......
البنت بردو بيكون فية عيوب ...عيوب ؟؟؟!!!! انتى مجنونة ازاى
بكل بسطة زى ما فى ولد مش كويس فا فى بنات مش كويسة و ممكن تكون البنت دى مغرورة او انانية يعنى عايزة كل حاجة ليها مش مهم ازاى المهم لم هى عايزة حاجة لم تتنفذ حتى لو دة غلط مش مهم
زى ما فى بنات بتكون عايزة تتجوز شخص معين مثال و اهلها رفضين و هى طبعا فى اللحظة دى بتفتكر ان اهلة مش عايزين الشخص دة لاسباب تافهة و تفضل قفلة على نفسة و تعمل نفسها زعلنا من اهلة و لا تأكل ولا عايزة تشوف حد ولا تكلم مع حد و تقعد تعيط
على فكرها دة مش الحل هو انتى على عشان تخلى اهلك يوافقة بسرعة يبقا تعملى كدة طب افرضى ان اهلك شايفين ان دة مش صالح ليكى و ان فى غيرة الف واحد يقدر يسعدك ..
و هى بتكون فاكرة ان دة الحب الاول و الاخير
و بعد ما تتجوز تقول يارينى سمعت كلام اهلى
الولد او الشاب بيدخل من سكتت يا عمى دا انا هحافظ علية و حضرتك هتشوف ...اة انا معاكم ان فى شباب بتقول الحق بس للاسف فى شباب البنات بتصدمهم يعنى مثال يكون بيحب بنت بكل الحب اللى جوة فى قلبة و فجاة تخونة و مش لازم تكون الخيانة اللى انتو عارفينو
لا ممكن الخيانة تحصل لم البنت اللى انت بتبحها تكلم ولاد من غير ما الشب اللى معاها يعرف و ممكن تكون بتمشى مع ولاد من غير ما الشب ما يعرف و الشباب مش بحب كدة لانهم فى الاول ولا الاخر ناس عندهم مشاعر و احساس ...و نفس الكلام للولاد البنات بتحس اكتر من الولاد طب انا عايزة اسال سؤال مين اللى جابت الدنيا بعد مساعدت ربنا مش امك و مين اللى كنت بتلعب معاها و انت صغير مش اختت طب مين اللى ذكرت فى القران مش النساء طب مين اللى انت هتحبها مش بنت او انثى بشكل عام طب مين اللى هتحمل اسمك مش مراتة و مين اللى هتحافظ على اسمك و تشيل معاك الهم مش امك و مراتة مين اللى لم تكون مخنوق و عايز تهزار او تكلم مع حد من سنك مش اختت طب نرجع بدماغنى لورى شوية ايام خلق سيدنا ادم وسيدتنا حواء
سيدنا ادم كان بيضرب سيدتنا حواء طب كان بيشتم سيدتنا حواء طب كان بيعاملها على انها خدامة مش انسانة بلاش كل الامثالة دى
رسول الله (ص)
كان بيعمل حد من زوجتها غلط كان بيتعصب على حد منة كان بيذل فى حد منة ....الخ
هتقولة ليا بس دة رسول الله احنا مش زى الرسول .... و لييييييييييييييييييييية ميبقاش زى الرسول ...... انتى هبلة ازاى نكون زى الرسول
نمشى على نفس منهج الرسول نمشى على نفس كلام الرسول
على فكرها النساء اضعف من الرجالة و مش رجولة لم تمد يدك على ست قبل ما تضربها فكر انت كنت وعدها بأى كنت وعدك اهلها بأى فكر قبل ما تشتم فية انت كنت ازاى هتموت على عشان تكسب قلبها و فكر كمان لو الحياة دى من غير ستات كانت هكون حياة
كلها هقول اة
دة على اساس اية ان احنا شوية زبالة صح طب هسال بعد الاسئلة
لو انت عايش لوحدك هتعرف تطبخ لانفسك اكل بيتى صح يعنى تعرف تعمل خضار و تعرف تنظف و تعرف تربى العيال و تعرف تشتغل فى شغلك و من غير ما اية حد ما يساعدك فى حاجة طب تقدر انك تشيل فى بطنك 9 شهور جنين بيتحرك جواك و دة غير التعب و بعد الولاد هتعرف تخذت بالك من كل دة
هتقولو ليا ربنا خلق الست كدة و خلقنا كدة ...حلوووووووة اووى يبقا محدش يقول هى الست دورها اية فى الحياة
قبل ما تقول كدة افتكر امك افتكر هى تعبت اد اية ...افتكر هى كانت لم تعبت كان بيكون شكلها اية
على فكرها مش احنا اللى بنروح لحد عندكم و نطلب ايد حضرتك او ايد حضرتك انتو اللى بتبقا هتموت علينا
و لم تضرب الست فكر فى حاجة واحدة بس ان الشيطان واقف ليك و عامل يوسوس ليكى و يقولت ايوة اضربها ايوة طلقها ايوة ارمية فى الشارع و على عشان هو يخذت اكبر درجة عند الشطان الكبير ...!!!!!!!!!!
ايوة بيكون فى شطان كبير و حوليها شوية شطاتين صغيرين و يقول ليها اعمل دة و اعملو دة
و لو شطان عرف يخلى الرجل يضرب و يطلق مراتة يروح يقول للشطان الكبير ...الشطان الكبير يقولة برافووووووووووو علية انت هتخذت 9 من 10
و دى مش من دماغى دى انا سمعتها من مدرسة عندى
و لم الحرامى بيسرق بيكون نفس الحكاية
طب انا عايزة اسال سؤال و بعد كدة مفيش اسئلة تانى
انت تقدر تضرب امك .....طبعا كلة هيقول لا طبعا انتى مجنونة ....طيب ياريت تسمع الكلمة دى اعتبر ان مراتة هى امك
مش انت قبل الجواز كنت بتقول ليها انتى حبيتى و اختى و امى و كل حاجة ليا فى الدنيا
مراتة دى هى الحضن الدافى اللى لم تكون تعبان من الدنيا ترمى فية و تشكى همك ليا لانك جزء منة و هى جزء منك
خليك دايمان فى عينها انك الرجل اللى كانت بتحلم بية من زمان خليها تحمد ربنا عليك و افكر لو عندك اخت و عاملت كدة فى مراتة يعنى تشتم و تضرب فية صدقانى هيحصل مع اخت نفس الكلام
رسول الله قال حديث شريف :بيقول اية الحديث دة
;( افعل يابن ادم ماشئت فكما تدين تدان) يعنى عاملت مراتة على انها ملكة اختت يحصل معاها كدة
و تعمل مع مراتة عكس كدة هيحصل مع اختت عكس كدة
و بلاش كلمة انا ماليش اخوات بنات
ممكن تحصل لامك لاحد من قريب
خليت دايمان كبير فى عينها خليها تقول لكل الناس انا معاية اعظم رجل فى الدنيا
خلى ولادك يفخرو بيك
--------------------------
و انتو يا بنات خليكم زى ما قولت للراجل و ان هو يكون فخرو ان اتجوز واحدة زيك خلى ولادك يقولو احنا عندنا احسن ام و احسن اب
على عشان لم ولادكم يكبرو و يتجوزة يفضلو فاكرين اكتر ام و اب حنين و محترمين و كانو بيحترمة بعض
معلش طولك عليكم بس الموضوع مهم جدا
و انا مش واقفة فى صف حد يعنى مش مع البنات ولا مع الولاد ... انا مع الحق
ممكن تقول ليا طب هو انتى عايشة قصة حب على عشان كدة بقول الكلام دة
لا خلاص انا مش عايشة قصة حب ولا حاجة انا بس بفكر بعقل البنات و الولاد انا اة صغيرة بس مش اووى انا فى سن المراهقة يعنى بحس بكل احسايس الولاد و البنات اللى فى السن دة اة طبعا مش هكون زى بنت عندها 20 او 21 سنة بس فاهمة كويس اووى المشاكل اللى بتحصل سوا من الولد او البنت او تدخل الاهل فى فترة الخطوبة و فى فترة الجوز
عايزة اعرف بقا رايكم فى الموضوع
لان مهم بالنسبة ليا اعرف رايكم
بالقلم الكاتبة :اشرقت محمد
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق