الأربعاء، 16 أكتوبر 2013


قصة ابنتى

الحلقة الثانية

جزء من الحلقة السابقة

منال:اناعندى ليك مفجأة اناحامل

احمد:ايه بتقولى ايه الحمل ده لازم ينزل

انامش مستعد لتحمل مسئولية اطفال دلوقتى

منال:لايمكن انت اتجننت

وانهارات من البكاء وقامت لمت هدومها

وراحت بيت والداها.

فى بيت والداهاقصركبير شاهق الجمال ووالداها

يدعى عادل باشا.

عادل:مالك يانونا

منال:احمداتجنن خلاص يابابى عايزنى انزل الحمل

عادل:ليه

منال:بيقول انه مش مستعد انه يتحمل مسئولية اطفال

عادل:.....

منال:بابى انت ساكت ليه انابكلم نفسى

تدخل والداتها ليلى هانم

ليلى:فى ايه مالك يامنال

منال حكت لها اللى حصل

صمت قليل بينهم

عادل:انتى لازم تسمعى كلام جوزك

ليلى: ابوكى عنده حق

منال:انتوا كلوكوا عليا انامش موافقة

عادل: يلا بينا نسيبها تفكر

ليلى:يلا بينا

منال تخرج وتقول لهم اناهعمل اللى انتوا عايزينه

ياترى ايه اللى هيحصل الحلقة الجاية؟



قصة ابنتى

تحكى القصة عن زوجان هما مدام منال والمهندس احمد اجهضا ابنتهم وهى بطلة قصتناهى نتعرف على التفاصيل

منال:الو

احمد:الو عايزة ايه

منال: تعالا بسرعة عايزاك فى موضوع مهم

احمد:بعدين اماارجع مش هينفع اسيب الشغل دلوقتى

وقام قافل السكة فى وشها

مع العلم ان احمد بيشتغل فى شركة والداها

احمد بعد مارجع من الشغل:خير فى ايه

منال كعادة كل ست مصرية:عندى ليك مفجأة اناحامل

احمد :بتقولى ايه الحمل ده لازم ينزل انامش مستعد لتحمل مسئولية اطفال دلوقتى

منال:لايمكن انت اكيد اتجننت

وانهارات من البكاء وقامت لمت هدومها وراحت على بيت والداها

ياترى ايه اللى هيحصل الحلقة الجاية؟

وهل احمدهيقنع منال ؟

وايه موقف والداهامن اللى عملوا احمد؟

ايه رائيكم فى القصة اكمل ولا لاء؟

كل الامهات ضحايا تجاه عمليات الاجهاض الصعبه التى يرغب بها الاباء والتى تكسر قلب كل ام
طب احمد ومنال هيعملو ايييييه؟

خليكو معانا

الثلاثاء، 8 أكتوبر 2013

كان مجرد حلم ............... اسمي ندى عمري 19 اعوام وحلمي الدراسة كان لي كل عام حلم ففي اول ابتدائي كان حلمي طبيبة ثم عالمة ثم طبيبة صيدلنية كان كل عام يتغير حلمي وهدفي ولم يكن لي حلم اخر كباقية الفتيات الذي هو الحب والجواز وكل هذا الكلام الفارغ لقد خلقنا للعلم فقط او ساتحدث عن نفسي خلقت للعلم فقط مع اني من عمري 15 سنوات تقدم الي اول عريس لي وكانت امي هي من تشجعني على عدم التفكير في هذه الاشياء لانها قبل ان تصبح ارملة خانها فقد تزوج عليها وفي النهاية مات وترك لها ديون كثيرة فقد مات من 3 اعوام ولم ننتهي بعد من ضرائبنا فانا لي اخ يسبقني ب7 اعوام وطبعا استغربتم ان عمري اقل منه بكثير والسبب هو ان امي بعد ان انجبته حملت ومات الجنين وكان هو عمر اخي 4 سنين وبعدها ب3 سنوات انجبتني انا المهم يتقدم الي اليوم اول عريس لي ولكني رفضت من حيث المبدأ لاسباب عديدة منها انني لم انتهي من تعليمي ولانني لا اريد ان اتزوج من الاصل المهم قال له اخي راي واخرجه امي : ايه الاشكال اللي بتتحدف علينا البت لسا عيلة وبيتقدملها عرسان اخي محمد : ناس معندهاش دم اه وللمعلومة انا مكنتش برفض عشان انا فيا عيب خالص انا كنت زي القمر وكنت زكية جدا وشاطرة في دراستي وكنت بيضة وحلوة وعيوني عادية مكانتش حلوة بزيادة بس مكنش في حد شبهي مكنش في الا ندى وحدا بس وهو ده التميز الحقيقي المهم ابتديت اكمل في دراستي وانسى حكاية العريس انا للعلم وبس مش اداة الراجل يتجوزها عشان يبسط نفسه وبعد كدا يتجوز واحدة تانية على ايه يبسط نفسه بعيد عني مع ان ده كان ديما ماسر في شخصيتي وكان على طول بيجيلي كوابيس كنت ببقى ديما خيفا اندم على سمعي لكلام مامتي ليفوتني العمر وانا معملتش حاجة فيه وكمان ممكن مسمعش كلامها فيخوني زي ماعمل بابايا انا خايفا المهم انا في نهاية لسا طالبة المهم لما اكبر هعرف اعمل ايه وبعد ان بدات الامتحانات النهائية وقبل ان ادخل اللجنة لكي اختبر عرفت بالصدفة ان اللجنة مختلطة فتيات وشباب وعندما دخلت وقبل اي شيئ وجدت شاب ينظر اللي بنظرت اعجاب احمرت خدودي وابتسمت وثم دخلت بسرعة وجلست لا اعرف لما احرجت مع انها ليست المرة الاولى التي ينظر اللي شاب بنظرة اعجاب ولكن هذه المرة كان الوضع مختلف لا ادري لما ابتسمت هل لاني اعجبت به ؟ ام لاني افتقدت هذا الاحساس ؟ اكملت امتحاني لا اعرف ما كتبت ولكني بعد ان انهيت الامتحان قررت ان اذهب لصديقاتي ولكن .......... تفاجئت به في وجهي عند نهاية الممر حاولت ان اهرب منه ولكنه سد الطريق احمد : انا احمد متحاوليش تهربي انا لازم اتكلم معاكي انا شفتك النهاردة اول مرة ولكن انا اعجبت بيكي جدا ومش قادر اخرجك برا عقلي انا لازم اخطبك انتي لازم تقوليلي عنوانك عشان هاجي اتقدملك ندى : انا ساكنة في (.......) اخويا محمد جه محمد : فينك بدور عليكي في الجامعة كلها احمد : انت عايز منها ايه محمد :انت اللي عايز منها ايه ده اختي انت ميين؟ احمد : انا جي بليل اتقدملها احمد شدني من ايدي بسرعة وجري بيا على العربية احمد : من امتى واحنا بنكلم ولاد ؟ لا واديتي العنوان وكان غيران عليكي والله عال وثم ادار وجهه الي وهو يقود احمد : ماشي يا ندى لما نروح ندى : حاااااااااسب وفي المستشفى "" امي : ايه عاملين ايه يا دكتور ؟ الدكتور : كويسين اوي الحمد لله العربية مدخلتش فيهم هما بس العربية راحت الصيانة امي : مش مهم العربية المهم هما ماما دخلت الاوضة امي : حبيبي محمد : كل بسبب الهانم ادينا دلوقتي مرزعين في سراير ندى : انا مالي حد قالك تتخانق في العربية ثم دخل الشاب الطويل ذو الغمازيتن (احمد) احمد : سلامتك انا كنت هموت اول ماعرفت ووضع الورد على الطاولة محمد : انت اصلا عرفت ازاي احمد : بعد ماخدتها وانت متعصب مشيت انا وراك وانا اصلا اللي جبتكو هنا بعد ماانتو لبستو في العربة اللي قدامك انا بحب ندى وعايز اخطبها محمد : مش انت بتطلب اديها مفيش بنات عندنا للجواز وامشي قبل مااطلب الامن احمد : انا ماشي بس خلي بالك انا هتجوزك يعني هتجوزك وبما اننا كنا في ايام امتحانات وانا غبت اسبوع اتصلت بالمدرسة عشان اعرف هما امتحنو ولا لأ بس هما مكنوش اختبروا لانها اتاجلت بس تاني يوم كان عليا اختبار اعدت اذاكر طول اليوم وفي اليوم التالي ................. دخلت اللجنة واتفاجئت انو فيها لا وورايا وفي وسط الامتحان كنت مشغولة بتذكر المعلومات التي ساكتبها وجدته يهمس لي احمد : انا لازم اشوفك لم استطع انا افتح فمي لارد عليه كانت نبضات قلبي تنبض بسرعة وكنت خائفة ولكن قررت ان اكمل تركيزي في الاختبار دون ان اوجه له اي اهتمام وانهيت اختباري وخرجت من اللجنة وكنت انا تاخرت في الخروج من المبنى وجدت المبنى فارغ لا يوجد فيه احد ولكن كان هو الوحيد الموجود في المبنى قررت ان ارحل بل ان يراني ولكنه امسك بيدي ندى: انت ازاي تمسك ايدي سبها ووجدت سلمى "صديقتي" دخلت المبنى ووجدوني وسالتني ماذا بي حكيت لها على اللي حصل ............. صديقتي: ابعد عن ندى احمد : ده خطبتي وهي بتهزر صديقتي: غريبة محكيتيش يا ندى بقيتي بتخبي يالقيم انت ندى : اصلها جت على فجاءة ولقيت احمد بيسحبني وبيقول : معلش هخدها منك بس لازم نتكلم ونتفق على شوية حاجات ........ وخدني على الكافتيريا احمد: انتي ليه رفضاني ندى : انا مش رفضاك انت انا رفضا الجواز كله وبعدين باي حال تقول ان اتى خطيبي؟ احمد : عشان يسيبوكي تيجي معايا انتي لو قلتي لباباكي يسال عليا هو هيوافق من قبل ماجي اتقدم وبدأن ابكي فمسح ليا دموعي احمد : متعيطيش انا بحبك ندى : انت مش فاهم حاجة انت عايز تتجوز واحدة معقدة بابها خان ماماتها ومات هو سيبلنا ديون كتيير انا اصلا منفعكش انا هشك فيك بطريقة مش هتقدر تستحملها وهتتقرف وتسيبني وتجرحني لو سمحت انا عايزة امشي احمد : لا متمشيش زقيت الكرسي ومشيت بسرعة لقيت احمد في وشي وسحبني من ايدي بقوة اعتد انو كسر عظمتها "وعندما وصلنا المنزل " بدء بضربي بشدة امي : هي عملت ايه لكل ده محمد حكالها كل حاجة امي: اعمل اللي ات عايزو فيها هي تستحق وحبسني في غرفتي بقيت ابكي وقررت اني ساحب احمد بالساحارب من اجل حبي له ولن اسمع كلام امي مرة اخرة لانها سمحت لاخي ان يضربني ويحبسني في غرفتي جعلته يحبس حريتي بين حوائط هذه الغرفة وفي اليوم التالي وبعد ان انتهيت من الاختبار وخرجت وجدت احمد قادم نحوي احمد: ندى انا بحبك ومش فارق معايا اي حاجة ندى : انا عارفة تعالى على الكفاتريا عشان نتكلم وفي الكافتيريا ....... ندى : احمد انا كمان بحبك احمد :عشان احميكي احنا لازم نتجوز مش هسمح لا لأخوكي ولا لاي حد انو يضربك تاني ابدا بس هتبقى بموافقة يا عمامك يا خوالك اي حد فيهم وهتعيشي معايا على انك ملكة نقول مبروك ندى : نقول مبروك بس انا عايزة فرح احمد : ماشي بس حاولي تقنعيهم ان في فرح واحدة صاحبتك وانتي هتبقي ادامهم انك رايحة فرح واحدة صاحبتك وانتي اصلا في فرحك بس الفرح هيبقى بعد منخلص الامتحانات ندى: موافقة وفعلا حدث كما خطط احمد تماما وفي بيتنا يوم الفرح اخترت فستان وردي عشان كانو فستان سهرة امي : خدي بالك من نفسك يا حببتي محمد : ومتخليش حد يعاكسك ندى : حاضر ... انا نازلة وكان احمد مستني على اول الشارع ركبت عربيته ومشينا على الفرح بسرعة وعند المأزون يضع عمي يده في يد احمد ويرددان مايقوله المأذون عمي: مبروك يا حببتي ندى : الله يبارك فيك من غيرك مكنتش تمت الجوازة عمي : انا كان لازم اوقف مامتك عند حدها ندى : الحمد لله خلصت من الحكاية ده كلها عمي : الحمد لله انا هقوم عشان الحق اوصل القاعة ندى : اشوفك في الفرح عمي: ان شاء الله احمد : تعالي يا ندى عشا نلحق احنا كمان انا اتفقت مع سواق وفي السيارة .............. احمد: خلاص حلمي باقي في اخر خطوة ويتحقق ندى : خلاص انا مش هعيش الا عشانك احمد: انا لو مكناش اتجوزنا كنت هموت ندى : بعد الشر احمد: خايفا عليا ندى : اه طبعا مش جوزي احمد: جوزك بس ندى : لا جوزي وحبيبي وقلبي وعيلتي وكل حياتي الجيا احمد: اه بحسب ندى : لا متحسبش وبعده بشوية وصلنا الفرح واخذني من يدي لنرقص ولكن هذه المرة الاولى لي ان ارقص مع احد وكانت رقصة صامتة بدون كلام كنا نتحدث باعيننا كانت كل ما تقوله اعيننا هو (احبك) كم هذه السعادة التي لا توصف انها اكبر من سعادتي عندما تخرجت هل يعقل ان يكون الحب افضل من العلم ام ان العلم مجرد شهادة هل يكون الزواج مجرد عقد ام يكون تكملة لحياة سعيدة كل هذه الافكار كانت تدور في مخي تفاجئت ان الفرح اوشك على الانتهاء وبعد ان انتهى الفرح ونحن في طريقنا في السيارة .......... احمد : على فكرة احنا مش هنروح عالبيت احنا من المطار لفرنسا نقضي شهر العسل هناك ندى: شهر واحد انت قلتلي هنقضي حياتنا كلها عسل احمد : عمرك بس ده عمري وعمرك كمان ندى : بحبك احمد : وانا كمان وفي المطار انهينا اجرائات السفر وثم ركبنا الطيارة وصلنا كانت 10:00 استاجرنا سيارة وذهبنا الى الفندق وثم حجزنا غرفة وصدعدنا وفي احلى صباح ............ اجد الافطار على السرير وبجانب السرير الكثير من الورود احمد: صباح الخير ندى : صباح النور هو انا نمت كتير احمد : اه احنا الساعة 4:00 انا سبتك تخدي راحتك بس مش مشكلة احنا نيمين بعد الفجر ندى : وانتى صاحي امتى احمد: 3:00 اول ماصحيت نزلت اجيب الورد عشر دقايق وطلعت وبقالي كتير بطبخ .... الطبخ ده صعب اوي ندى : ياااه مبتعرفش تطبخ انا شكلي هتعب معاك اويييييي احمد : وانا مالي ده صدفة انا اصلا مش هدخل المطبخ بعد كدا حببتي هي اللي هتطبخلي ندى : حبيبتك مين احمد : احمد ايه التدبيسة ده كمان غبية ندى : اتريق اتريق انت مش فالح غير في كدا اكملنا شهر العسل الذي كان افضل شهر في التاريخ وثم عدنا الى المنزل لننهي اخر عام من الكلية ويكمل احمد عمله وبعد مرور العام الدراسي .......... اليوم كل منا لديه اخبار جيدة ندى: انا نجحت احمد : وانا كمان انا عندي ليكي مفاجئة واخرج من جيبه علبة فيها خاتم ندى : يجنن انا كمان عندي ليك خبر ووضعت يدي على بطني انا حامل طار احمد من السعادة وبعد ان انجبت له بنتا ومر على زواجنا 8 اعوام اكتشفت انه يخونني ومع من الخادمة التي كانت تاتي لتنظيف البيت كل اسبوع وعندما واجهته احمد : انتي مش مهتمة بيا اصلا ندى : اتصدق ماما كان عندها حق كلكو زي بعض انت عارف انا حبيتك اد ايه انا اتحديت علتي عشانك انا يوم ما حبيتك رميت كلام ماما على الارض انت عارف اننا ممكن مسامحكش بنتنا هتبقى معقدة نفسيا احمد: بصي ان هرشي اي حد يخلصلي ورق بنتي هكتبها باسم اللي اختاهرا وهقتل الخدامة واللبسك التهمة والبنت لسا صغيرة شوية وهتنسى انا : كنت متجوزة شيطان مش بني ادم وفعلا نفذ اللي هو قالو واتحكم عليا بالاعدام بس المشكلة اني لسة بحبه


ل ريم ادهم

السبت، 5 أكتوبر 2013



تــــجـــــــاربـــــــــنـــــــــــــا
---------------------------
فترة الخطوبة
--------------
الموضوع النهاردة هيكون مهم شوية
الموضوع بيكلم عن المشاكل اللى بتحصل فترة الخطوبة و دى بتكون مشاكل كتير ساعات و بتكون ساعات على ابسط شئ تحصل مثال و هكتب مشاكل و تقولولى اذا كان دة صح ولا غلط تمام ....

اول حاجة الخطوبة بتكون مراحلة جميلة فى حياة اي انسان سواء ولد او بنت عشان كدة بتكون فترة جميلة ....كلها مشاعر جميل و كلها حب طالع من القلب
و فى راى الشخصية ان فترة الخطوبة اقل حاجة المفرود تكون 8 شهور 9 شهور بالكتير اووى
و لكن بصراحة اللى بيقعد بالعشر سنين او الثامن سنين دة بيكون كتير اووووووووووووووى و اوفر كمان
اة ممكن يكون فى مشاكل عشان يعرف يجيب الفلوس و يتجوز بس انا شايفة ان دور الاهلى مطلوب فى فترة زى دى ..... المهم المشاكل ممكن تحصل من الغيرة
يعنى ممكن البنت تفهم كلام الشاب زى مثال البسى دا اصلى بغير عليكى ...متكلميش ولاد ...مكتلميش البنت دى ...متخليش حد من اهلك يزعق ليكى ... هنخرج دلوقتى ماليش فية انا نفسى اشوف .......الخ و البنت بتكون طايرة من السعادة لما الشاب يقول ليها كدة و بعد الجواز البنت بتكتشف ان دى غيرة و للاسف فى شباب عندهم الغيرة زياد اووى و البنت من طبعتها انها مش بتحب الغيرة اللى توصل لدرجت لو حد طالع العمارة يبقا طالع ليها مش معنى ان هى بطلب السوبر ماركت و تكلم مع رجل يبقا فى حاجة بين البنت و بين الرجل
و بعدين بصراحة احنا فى متجمع غريب اووى يعنى الرجل او الشاب بياخد كل حاجة عايزها من الدنيا من خروج و ممكن عادى جدا الولد يسهر لحد الصبح و مش لازم يعرف اهلة ...و ممكن جدا و هو خطب يكون بيعرف بنت تانى ....انا دايما بحس ان الشباب او الراحل فيهم انانية مش معقول كدة بيبقا عامل زى الطفل اللى فى ايدة لعبة و شاف لعبة تانى فى ايد طفل غير ...هو كدة الراجل او الشاب لم بيشوف بنت حلوة و مش هيخسر حاجة لما تكون محترمة و الناس بتقول عليها احسن كلام و للاسف فى كتير بيفكر فى الشكل اكتر من الاخلاق انا ضد كدة لان ..لا يوجد قيمة للجمال بدون اخلاق
يعنى مثال متحبش واحدة بتلبس قصير و بتكلم دة و بتمشى مع دة ... دة طبعا قبل الخطوبة و تقول ما يمكن اعرف اغيرها ....ههههههههههههه مش هتعرف خلاص لانها اتربت على الحرية فى بيت اهلها و دى مشكلة كبيرة كل ما هتقول ليها حاجة هتقول ليك اوف انت بقيت تخنقنى اووى ..انا زهقت منك ...انا طول عمرى ليا الحرية و مش انت اللى هتمنع عنى الحرية دى .....الخ

و الولد او الشاب او الراجل مبيحبش ان الست او البنت تقوله انتا رايح فين و جاى منين .. ممكن يقبل فى اول فترة الخطوبة بعد كدة بيحس ان انتى بتسالى لية انا حر دة المعنى الى بيكون عايز يوصلة للبنت بس بطريقة لطيفة شوية ....و مثال الشباب مش بتحب البنت تشوف الموبيل بتاعها ولا حتى تشوف الرسائل اللى علية
لكن هو من حقة يقول للبنت متكلميش دة و لو البنت فى يوم حد قال لها انتى امورة الولد يحط اللوم على البنت
و يبدأ الشب يطلع الف حاجة عشان لما البنت تسالة او تتصل بية فى اليوم اكتر من 3 مرت ممكن يوصل بية و يقول ليها كل دى اتصلات فى اية
و لو هو نايم يكرة ان البنت تصحية من النوم لكن طبعا فى اول فترة الخطوبة تمام كل ده مباح ...

او ملاحظة انا بتكلم على الشباب اللى بتعمل كدة مش كل الشباب لان فى المحترم من الشباب و محدش يقول ليا انتى واقفة فى صف البنات على عشان انتى بنت لا انا بقول الحقيقة و اللى بسمع عنه سواء فى برامج عن المشاكل دة او سواء فى فيلم او مسلسل و كل طبعا هيقول ليا افلام اية و مسلسلات اية دى افلام و مسلسلات يعنى مش حقيقة .....لا حقيقة لان لو شغلنا عقلنا شوية لم بنشوف مشهد مثال حد بيموت و نبداء نعيط او مثال لم بنشوف مشهد رومانسى بنحس ان احنا عايشين جوة المشهد دة
او مثال لو شوفنا مشهد كوميدي و بنتضحك اووى و بيكون من قلبنا دول كمان شوية افلام و مسلسلات بنتفرج علية ...
انا عن نفسى مقنعة ان الممثل الشاطر هو اللى بيعرف يوصل للمشاهد الدور الصح

المهم ......
البنت بردو بيكون فية عيوب ...عيوب ؟؟؟!!!! انتى مجنونة ازاى
بكل بسطة زى ما فى ولد مش كويس فا فى بنات مش كويسة و ممكن تكون البنت دى مغرورة او انانية يعنى عايزة كل حاجة ليها مش مهم ازاى المهم لم هى عايزة حاجة لم تتنفذ حتى لو دة غلط مش مهم
زى ما فى بنات بتكون عايزة تتجوز شخص معين مثال و اهلها رفضين و هى طبعا فى اللحظة دى بتفتكر ان اهلة مش عايزين الشخص دة لاسباب تافهة و تفضل قفلة على نفسة و تعمل نفسها زعلنا من اهلة و لا تأكل ولا عايزة تشوف حد ولا تكلم مع حد و تقعد تعيط
على فكرها دة مش الحل هو انتى على عشان تخلى اهلك يوافقة بسرعة يبقا تعملى كدة طب افرضى ان اهلك شايفين ان دة مش صالح ليكى و ان فى غيرة الف واحد يقدر يسعدك ..
و هى بتكون فاكرة ان دة الحب الاول و الاخير
و بعد ما تتجوز تقول يارينى سمعت كلام اهلى
الولد او الشاب بيدخل من سكتت يا عمى دا انا هحافظ علية و حضرتك هتشوف ...اة انا معاكم ان فى شباب بتقول الحق بس للاسف فى شباب البنات بتصدمهم يعنى مثال يكون بيحب بنت بكل الحب اللى جوة فى قلبة و فجاة تخونة و مش لازم تكون الخيانة اللى انتو عارفينو
لا ممكن الخيانة تحصل لم البنت اللى انت بتبحها تكلم ولاد من غير ما الشب اللى معاها يعرف و ممكن تكون بتمشى مع ولاد من غير ما الشب ما يعرف و الشباب مش بحب كدة لانهم فى الاول ولا الاخر ناس عندهم مشاعر و احساس ...و نفس الكلام للولاد البنات بتحس اكتر من الولاد طب انا عايزة اسال سؤال مين اللى جابت الدنيا بعد مساعدت ربنا مش امك و مين اللى كنت بتلعب معاها و انت صغير مش اختت طب مين اللى ذكرت فى القران مش النساء طب مين اللى انت هتحبها مش بنت او انثى بشكل عام طب مين اللى هتحمل اسمك مش مراتة و مين اللى هتحافظ على اسمك و تشيل معاك الهم مش امك و مراتة مين اللى لم تكون مخنوق و عايز تهزار او تكلم مع حد من سنك مش اختت طب نرجع بدماغنى لورى شوية ايام خلق سيدنا ادم وسيدتنا حواء
سيدنا ادم كان بيضرب سيدتنا حواء طب كان بيشتم سيدتنا حواء طب كان بيعاملها على انها خدامة مش انسانة بلاش كل الامثالة دى
رسول الله (ص)
كان بيعمل حد من زوجتها غلط كان بيتعصب على حد منة كان بيذل فى حد منة ....الخ
هتقولة ليا بس دة رسول الله احنا مش زى الرسول .... و لييييييييييييييييييييية ميبقاش زى الرسول ...... انتى هبلة ازاى نكون زى الرسول
نمشى على نفس منهج الرسول نمشى على نفس كلام الرسول
على فكرها النساء اضعف من الرجالة و مش رجولة لم تمد يدك على ست قبل ما تضربها فكر انت كنت وعدها بأى كنت وعدك اهلها بأى فكر قبل ما تشتم فية انت كنت ازاى هتموت على عشان تكسب قلبها و فكر كمان لو الحياة دى من غير ستات كانت هكون حياة
كلها هقول اة
دة على اساس اية ان احنا شوية زبالة صح طب هسال بعد الاسئلة
لو انت عايش لوحدك هتعرف تطبخ لانفسك اكل بيتى صح يعنى تعرف تعمل خضار و تعرف تنظف و تعرف تربى العيال و تعرف تشتغل فى شغلك و من غير ما اية حد ما يساعدك فى حاجة طب تقدر انك تشيل فى بطنك 9 شهور جنين بيتحرك جواك و دة غير التعب و بعد الولاد هتعرف تخذت بالك من كل دة

هتقولو ليا ربنا خلق الست كدة و خلقنا كدة ...حلوووووووة اووى يبقا محدش يقول هى الست دورها اية فى الحياة
قبل ما تقول كدة افتكر امك افتكر هى تعبت اد اية ...افتكر هى كانت لم تعبت كان بيكون شكلها اية
على فكرها مش احنا اللى بنروح لحد عندكم و نطلب ايد حضرتك او ايد حضرتك انتو اللى بتبقا هتموت علينا
و لم تضرب الست فكر فى حاجة واحدة بس ان الشيطان واقف ليك و عامل يوسوس ليكى و يقولت ايوة اضربها ايوة طلقها ايوة ارمية فى الشارع و على عشان هو يخذت اكبر درجة عند الشطان الكبير ...!!!!!!!!!!
ايوة بيكون فى شطان كبير و حوليها شوية شطاتين صغيرين و يقول ليها اعمل دة و اعملو دة
و لو شطان عرف يخلى الرجل يضرب و يطلق مراتة يروح يقول للشطان الكبير ...الشطان الكبير يقولة برافووووووووووو علية انت هتخذت 9 من 10
و دى مش من دماغى دى انا سمعتها من مدرسة عندى
و لم الحرامى بيسرق بيكون نفس الحكاية
طب انا عايزة اسال سؤال و بعد كدة مفيش اسئلة تانى
انت تقدر تضرب امك .....طبعا كلة هيقول لا طبعا انتى مجنونة ....طيب ياريت تسمع الكلمة دى اعتبر ان مراتة هى امك
مش انت قبل الجواز كنت بتقول ليها انتى حبيتى و اختى و امى و كل حاجة ليا فى الدنيا
مراتة دى هى الحضن الدافى اللى لم تكون تعبان من الدنيا ترمى فية و تشكى همك ليا لانك جزء منة و هى جزء منك
خليك دايمان فى عينها انك الرجل اللى كانت بتحلم بية من زمان خليها تحمد ربنا عليك و افكر لو عندك اخت و عاملت كدة فى مراتة يعنى تشتم و تضرب فية صدقانى هيحصل مع اخت نفس الكلام
رسول الله قال حديث شريف :بيقول اية الحديث دة
;( افعل يابن ادم ماشئت فكما تدين تدان) يعنى عاملت مراتة على انها ملكة اختت يحصل معاها كدة
و تعمل مع مراتة عكس كدة هيحصل مع اختت عكس كدة
و بلاش كلمة انا ماليش اخوات بنات
ممكن تحصل لامك لاحد من قريب
خليت دايمان كبير فى عينها خليها تقول لكل الناس انا معاية اعظم رجل فى الدنيا
خلى ولادك يفخرو بيك
---------------------------------------
و انتو يا بنات خليكم زى ما قولت للراجل و ان هو يكون فخرو ان اتجوز واحدة زيك خلى ولادك يقولو احنا عندنا احسن ام و احسن اب
على عشان لم ولادكم يكبرو و يتجوزة يفضلو فاكرين اكتر ام و اب حنين و محترمين و كانو بيحترمة بعض

معلش طولك عليكم بس الموضوع مهم جدا

و انا مش واقفة فى صف حد يعنى مش مع البنات ولا مع الولاد ... انا مع الحق

ممكن تقول ليا طب هو انتى عايشة قصة حب على عشان كدة بقول الكلام دة
لا خلاص انا مش عايشة قصة حب ولا حاجة انا بس بفكر بعقل البنات و الولاد انا اة صغيرة بس مش اووى انا فى سن المراهقة يعنى بحس بكل احسايس الولاد و البنات اللى فى السن دة اة طبعا مش هكون زى بنت عندها 20 او 21 سنة بس فاهمة كويس اووى المشاكل اللى بتحصل سوا من الولد او البنت او تدخل الاهل فى فترة الخطوبة و فى فترة الجوز

عايزة اعرف بقا رايكم فى الموضوع

لان مهم بالنسبة ليا اعرف رايكم

بالقلم الكاتبة :اشرقت محمد
ايام الحب و الجامعة ..
----------------------
الجامعة ::
عالم كبير ملئ بكل ما هو جديد وغريب .. نخرج من الثانوية العامة كالجراء الصغيرةحديثة الولادة .. فنبدأ فى خوض تجارب جديدة .. فالجامعة عى مرحلة لم تعهد لها من قبل ..

مخطئ هو كل من قال انك انتهيت من الدراسة المتعبة بمجرد حصولك على الثانوية العامة .. ولكن الواقع .. هو انك تبدأ الدراسة المتعبة بدأ من الجامعة ..

ولكنه ليس شاقا الى هذا الحد .. فهناك اشياء ترفه عنك كل ذلك .. منها الاصدقاء الجدد الذين ستقابلهم بالجامعة .. والزملاء الذين سيشاركونك بالدراسة ...

الصداقة والزمالة والحب .. كلمات تختلط معا فى عالم الجامعة ..

الحب هو مجرد وهم يعيش به معظم الطلاب المراهقين .. فهى مجرد فكرة راسخة فى عقولنا منذ اجيال ..

كان الجامعة هى حفل زفاف كبير .. يظن البعض ان الغرض منها هو البحث عن فارس الاحلام او الفتاه المثالية ..
و ذلك بعيد كل البعد عن مفهوم الحب الحقيقى ..
فالحب له وقت .. لا تبحث عنه ابدا .. لانك قد تتوهم انك وجدته .. حتى تستنفد كل المعانى الجميلة للحب الصادق ..
دعونا لا نتعجل الحب ابدا .. فحين نبحث عنه قدج نظن اننا وجدناه .. ثم نكتشف اننا مخطئين .. فمن تعجل شيئا فليتحمل الثمار الغير ناضجة بطعمها المر و احساسها القاسى ..
الحب يختلف تماما عن فكرة الارتباط .. فـ غالبا ما ستجده فى الجامعة هو الارتباط ولي الحب ..
ولا اعنى انه لا يوجد حب فى الجامعة .. ولكنه موجود احيانا .. بين شخصين قررا الانتظار حتى الانتهاء من الجامعة .. ليصرحا عن مشاعرهما فى الحلال

ولكن الحب الموجود فى الجامعة حاليا هو مجرد حب الفكرة .. فكرة الحب بالطبع .. وهوا لا يقرب للحب فى شئ ..

الحب هو اجمل احساس فى الكون .. لا تشوهه بمظاهر لا تليق به .. لا تجعله يتحول الى سبيل لجرح القلوب وتحطيم العلاقات ..
لا تتعجل به حتى لا يجعلك تفقد معناه و حتى لا تكره هذه الكلمة ..
الجامعة ليست مجالا للبحث عن الحب ..
فلا تجعل غرضك فى الجامعة هو البحث عن فتى الاحلام ..

سنمر باوقات صعبة جداا فى تلك الجامعة ... ولكننا سنمر باجمل الاوقات ايضا .. فقط ان عشنا كل لحظة بلحظتها ... لنعش سننا .. فلكل شئ وقته .. لا تتسرع فى تخطية مرحلة ما لانك ان حاولت ان تعود اليها لن تجدها .. فالوقت لا يعود ابدا ولكنه يتقدم سريعا ..
الصداقة ...
هى اجمل شئ ستكتسبه فى الجامعة .. ستجد اصدقاء.. لا بل اخوات سيصبحوا كل شئ فى حياتك .. فاصدقاء الدراسة لهم واقع مختلف .. فستقضى ف الكلية معظم الوقت .. وهؤلاء الاصدقاء سيكونوا معك اكثر من الاهل ..
العلاقات بين الاصدقاء تكون قوية جداا .. حتى ...
اتعلمون ان الحب يفسد تلك العلاقات .. لا بل يدمرها ..
تبدأ الحكاية بمجموعة اصدقاء .. شباب وبنات ..
يرتبط شاب بفتاه كانت ف يوم ما صديقته .. وطبعا الكلام كالمعتاد .. ( انا مش برتاح غير معاكى .. انتى فاهمانى .. \انتى احسن واحدة عرفتها ف حياتى .. انا عايز نكون اكتر من اصحاب .. وهكذا ...)
حسنا .. ارتبطوا بالفعل وليس هذا هوا المقصود ...
العلاقة بينهم تحولت عن مسارها ( الصداقة ) هذا هو الثنائى الاول الذى يفقد الصداقة ..
بعد ذلك يبدأ الملل من العلاقة فيتركون بعضهو وبالطبع لا يعودون الى الصداقة مجددا ..
هو تعود على وجود شخص ف حياته فيبدأ فى موضوع حزنه فيفضفض لصديقة اخرى .. يرتاح لها فيرتبط بها ..
وبذلك هذه الفتاه فقدت علاقة الصداقة بينها وبين الفتاه التى كانت مرتبطة بالشاب ..
تشعر الفتاه التى كان مرتبط بها بنفس الاحساس .. احساس التعود على وجود رفيق .. بل حبيب ..
فتبدأ هيا الاخرى بالشكوى الى اقرب اصدقاءه مما فعله معها وانه تركها .. ثم يحدث نفس ما حدث ... يبدأ الاعجاب فالارتباط ..
وبذلك يخسر ذلك الشاب صداقته مع الشاب الاخر ..
وبذلك تبدأ باقى المجوعة بالانقسام الى اثنين ..

لا تجعل الحب يختلط مع الصداقة ..
فالحب ستجده .. لا بل سيجدك هو مع الشخص الذى كتبه الله لك ..
اما الصداقة فهى شئ لا يعوض ابدا ..
اصدقاء الجامعة شئ مختلف .. فعلاقتكم تدوم حتى تصبحوا اجداد ..
لا تخسر الصداقة من اجل الحب .. لا بل الارتباط فهذا ليس حبا البته ..
لا تستعجل الحب لان الاستعجال سيكلفك الخسارة الكبيرة لبعض المعانى الجميلة والاحاسيس الجميلة ..

رسالة يجب ايصالها للجميع ..
الله قد كتب لك الزوج\الزوجة ... التى تتمناها والتى تتوافق معك فى كل شئ .. لتكون لك الزوجة المثالية .. فتصبح لك زوجة وام واخت وصديقة وكل شئ ...
ولكن ان تعجلت الامر سيتحول كل شئ الى يقين بعدم وجود تلك الاحاسيس .. وسيختفى الامل بوجود شخص بهذه المواصفات .. فأنت قد عشت تجارب كثيرة لم تجد بها ما تحتاجه .. لتجعل بحياتك تجربة واحدة فقط .. ولكن لتكون تجربة ناجحة ...

حنان محمد

الى اللقاء مع تجربة اخرى من تجارب الحياه

ـــجــــــــاربــــــنــــــــــا
--------------------
تفريق المعاملة ...
-------------------

النهاردة هنحكى عن تجربة جديدة وهى تفريق المعاملة بين الاخوة
بس انا عايزة اسأل سؤال ؟؟
ايه احساسك لما تلاقى اخوك اوختك مميزين عنك فى كل حاجة ..دراستك .. لبسك .. اصحابك
السؤال ده بقى هيجاوبوا عليه بطلة تجربتنا انهاردة وهى
سهر واخوتها الاتنين امير و فريدة
سهر هى الوسط بين اخواتها ... امير اكبر منها بسنتين .. وفريدة اصغر منها بسبع سنين

سهر بتراعي ظروف باباها ومش بتطلب حاجة غير للضرورة .. لكن اخواتها الاتنين كل اما يشوفوا باباهم يطلبوا منه فلوس لأى حاجة .. المهم ياخدوا منه فلوس وخلاص كل اما يجى عيد ميلاد امير ولا بداية المدارس ولابداية الامتحانات ولا بداية الاعياد بنزل يجيب لبس وجزم كتير مع انه هو بيبقى لسة جايب وسهر يدوب عندها 5 اطقم بتخرج بيهم وبتروح الدروس بيهم وجزمة وصندل وشنطة وعلى الكام طقم دول مامتها تقعد تقول لها انتى مش مهتمة بنفسك ليه انتى مش شايفة البنات بيبقوا عاملين ازاى انتى مش شايفة اخوكى اللى هو ولد عامل ازاى .. بس اول ما تطلب فلوس عشان تجيب اى حاجة .. انتى مش حاسة بينا . احنا هنقطع نفسنا .. انتى معندكيش دم ولا احساس ..
هيا ذنبها ايه ؟؟؟... المفروض انها تحس باهلها بس ف نفس الوقت تبقي شيك عشان ترضى مامتها وبقي شكلها مشرف ..
ليه دايما بيكون العبء على طفل واحد بس ..طفل مش بيشوف حنان اهله .. او بمعنى اصح هوا مش بيشوف غير توبيخهم ..
عارفين ان الطفل ده ممكن يطلع معقد .. اكيد بسبب تفريق العاملة بينه وبين اخواته ..

عارفي يوم ما اخو سهر مش عجبوا المجموع بتاعه فى اخر السنة قعد يعيط ومامته حضنته وطبطبت عليه ..قعدت تعيط معاه .. طبعا ده الولد .. ما ينفعش يزعل من حاجة لازم كل حاجة تكون كاملة بالنسباله ...ولما سهر جابت مجموع مش كويس وبخوها جداا .. وانتى مش بتذاكرى وانتى مش بتعملى اللى عليكى وبيشيلوها الذنب .. مع ان هما السبب .. سهر كانت بتعيط ليل ونهار لانها عمرها ما حست بالامان ف بيتها .. ولا حست بحنان الام .. ولا خوف الاب ..

عارفين لما طلبت لبس للعيد .. بنت ومن حقها تحس بفرحة العيد ف الهدوم الجديدة .. مامتها قالت لها بعد العيد هجيبلك هدوم وعملت حجتها ان المحلات منزلتش حاجة ...
عارفين لما الطفل ما يحس بالامان ولا الحنان بيعمل ايه ؟؟
اكيد عارفين .. لان اى واحدة بترتبط وتكلم واحد من ورا اهلها .. اول حاجة بتقولها انا مالقتش الامان ف بيت اهلى .. دورت على الامان مع واحد تانى ..

عارفين احساس البنت لما يكون جواها كلام كتير اووى ؟.. بس للاسف مش هتعرف تتكلم وتقول اللى جواها ..

عارفين لما تشتاق لحضن والدتها .. عارفين لما تشتاق لخوف باباها عليها... لما تحس انها عايزة تحس بالامان .. لما تحس ان المجتمع رافضها .. كل ده بيدور ف دماغ اى بنت مش شايفة الامان ف اهلها ..

شايفة انها مهما عملت عشان ترضى اهلها .. عمرهم ما هيحسوا بيها ..
شايفة ان اخواتها بياخدوا كل الحنان .. طبعا الشااب لانه ولد .. والصغيرة لانها اخر العنقود .. غير كدة بيكون حاجة اضافية ف البيت ..
مجرد طفل ف البيت .. مالوش حقوق .. بس عليه واجبات كتير .

تفتكروا الغلط غلط مين .. ..
غلطت سهر لانها ما اتكلمتش ؟؟.. ولا غلطة اخواتها .. ولا غلطة الاهل ؟؟؟ ... ولا غلطة المجتمع اللى اوهمنا ان الشاب هوا اللى ليه حق انه يعيش ف وسط حنان الاهل ودلعهم .. وكل ده بحجة انه الولد الوحيد .. هيا مش البنت زى الولد ؟؟

للاسف مجتمع متخلف ...


الكلام ده مش للتعميم.. فى شباب بيتظلموا بردو من اهلهم .. بس بطلة القصة النهاردة هيا اللى اتظلمت من المجتمع ..
التجربة دى موجودة ف مجتمعنا وفى تجارب تانية كتير موجودة .. بس مش معنى كدة ان ااننا بنقول ان كل الناس كدة...

على فكرة القصة دى حقيقية بس ما ينفعش نذكر الاسامى الحقيقية ..
ودى كانت التجربة اللى انا شوفتها كتير ف الواقع ..

بس الحمدلله بطلة قصتنا قدرت تتغلب على كل مشاكلها لان اخوها هوا اللى وقف معاها ... ودى كانت غلطة اهلها ..

وانا بطلب طلب من كل اللى يشوف الموضوع .. انه يدعى لاخويا علشان هو فى 3 ثانوى السنة دى


بقلم \ سلمى حلمى ..

الى اللقاء مع تجربة اخرى من تجاربنا فى الحياة
...

الاثنين، 30 سبتمبر 2013

----------------------
حب النت :::::

حب النت مشكلة كبيرة جدا و دايما البنات بتقع فى مشكلة زى دى و هى حب النت .... حب النت بيبداء من ولد يعمل طلب صدقة و البنت توافق .. و طبعا الولد بيكون عارف هو هيعمل اية و طبعا بيبداء الولد يدخل من سكت احنا زى الاخوات طب عرفنى عليكى ولله انا بحبك زى اختى و بعد كدة بيبداء الموضوع يتغير يعنى يقول للبنت مالك شكلة زعلنا ....البنت :لا مش زعلنا :الولد طب انا زعلت فى حاجة البنت :لالا لا خلاص ....الولد :طب مالك فيكى اية ... و طبعا كلنا عرفين تفكير الولد بيكون ازاى... الولد بيفتكر ان البنت سهلة ان اية بنت عندها فيس و بكلم ولاد تكون سهلة او ان هى ممكن تحب فى اية لحظة و للاسف فى شبابا بتوصل البنات للضيع ...للضيع ازاى ؟؟؟!!!!!!! يعنى يبداء الشب يحور على البنت و يفهمها ان هو مش زى كل الشباب اللى فى زمان و بيكون اغلب مشاكل البنات فى الموضوع دة هو ان البنت بتكون خارجة من تجروبة فشلة او بيكون فى سن المراهقة و دة بيكون اكتر .... البنت بيكون داخلة الفيس ممكن لاكتر من سبب يعنى فى بنات بتدخل الفيس على عشان الولاد على عشان تصاحب ولاد ...و فى بنات بتدخل على عشان تكلم صدقاتها ...و فى بنات بتدخل على عشان الفراغ اللى مالى حياتى .... او فى بنات بتدخل على عشان مشاكل البيت اللى على طول بين الام و الاب
يعنى زى موضوع لازم اتكلم فية هو موضوع انا قراتة و دة مهم اووى فى اللى احنا بنكلم فية دلوقتى
فى مرة شب اتعرف على بنت من على طريق النت اقعد يحور علية و يفهمها انة بيحبها و بيموت فية و ان هى اغلى شئ فى حياتة ...الخ و فى يوم كان بيكلمها على الشات و اقعد يقول ليها ... حبيتى انا عايز اشوفك وحشتينى اووى .... البنت :و انت كمان يا حبيبى وحشتنى اووى الشب : طيب تعالى نشوف بعض البنت :تمام هنروح فى اية كافى الشب :لا تعالى عندى فى البيت البنت :البيت الشب :اة اصلى بحب و مش عايز حد يشوفنا و انا معاية القمر ...فى البيت هنكون لوحدينا من غير ما حد يشوف
و للاسف البنت وافقت على الطلب دة و الشب قال ليها اليوم و يكون المعاد على الساعة خامسة و فعلا اليوم دة جة و البنت مجهزة نفسها على المعاد و الشب كلم اصحابة و قال ليهم تعالى فى اليوم دة و على الساعة الخامسة لان البنت هكون موجودة و فى اليوم اللى المفرود البنت تكون عندك الشب دة والد الشب دة كان فى المستشفى بين الحياة و الموت و والدة الشب دة فضلت تتصل بية كتير و هو مش بيرد و لحد ما الام ما زهقت من ان ابنها مش بيرد علية و لانها كانت عايزة ضرورى لان الاب كان عايز يشوف ابنة الام قالت لابنتها روحى لاخوكى اة انا اسفة نسيت حاجة مهم الشب دة كان عندة شقة ليها هو لوحدة و كان بيقضى نص وقت قرينأ فية المهم اخت الشب دة راحت ليها الشقة اللى هو عايش فية و قبل ما تصل كان الشب شاف الموبيل و اتصل بوالدتة .. و اول ما شافت اسم ابنها ردتت بسرعة ...الام انت فين ابوك فى المستشفى و بين الحياة او الموت الشب طبعا كان هيموت و يروح لابو اللى كان خلاص بيموت قال للشباب اللى معاه
الشب : بصو انا نزل دلوقتى رايحة لابوى المستشفى لانة بيموت و اول ما توصل البنت اعمل فية اللى انتو عايزيو و فعلا الساعة جت 5 و الشباب عملو فية كل اللى هما عايزينة و عندما وصل الشب الى المستشفى و بعد ان راى ولدة بخير امة قالت ليها الام :دا هى فين اختت الشب بدهشة :اختى معرفش بتسالنى لية الام :لم انت مكنش بترد خليت اختت تروح ليكى على الشقة اللى انت عايش فية و بعد كدة انت ردت علية الشب اول ما سمع كدة راح على الشقة بكل السرعة اللى عندة و شاف اللى عمرها مع كان يتمنى انة يحصل وجد الشب اختة مرمية على الارض و كل ملابسها مقطع و اختة عارية الجسم
و اللى كان هيعملو الشب فى البنت اللى اتعرف علية حصل فى اختة اللى هى اقرب الناس ليه
فا يا جماعة ولله حب النت دة بيكون غلط زى ما البنت بكلم الشب من غير علم اهلة و هى المفرود بيكلمه على الموبيل دة بيكون غلط زى حب النت لان حب النت كلام بس من الصوابع و الحب اللى بيحصل فى الموبيل بيكون عن طريق الشفايف
و انت يا اللى اسمك رجل اللى انت كل تصرفتك المفرود تكون فية رجلة متقولش لا انا فعلا بحبها لا لو بتحبة كنت من قبل ما تتعرف علية تقول ليها اهلك لازم يعرفة انك بكلمنى دة لو انت فعلا صح و بعد كدة تروح و تقدم ليها... لية بقا الحوارت اللى مالهش لازمة
و انتى ليا اسمك بنت اللى انتى المفرود هكون ام ازاى هكون ام و تربيى ولاد على ان مفيش بنت تكلم ولد على الفيس انتى لو فعلا عايزة تحافظى على نفسك مكلميش اية ولد لان ممكن فى يوم يتضحك عليكى عايزة تكلمى ولد على النت يكون خطيبك اكتر من كدة لا او يكون جوزت اللى مسافر برة غير كدة يبقا اسمة حب غلط
يا جماعة حافظة على نفسكم من الشيطان لان الشطان هو اللى بيخلى الشب يعمل كدة و هو اللى بيخلى البنت مش بتقول لاهلة

بقلم ...
اشرقت محمد ...