الثلاثاء، 8 أكتوبر 2013

كان مجرد حلم ............... اسمي ندى عمري 19 اعوام وحلمي الدراسة كان لي كل عام حلم ففي اول ابتدائي كان حلمي طبيبة ثم عالمة ثم طبيبة صيدلنية كان كل عام يتغير حلمي وهدفي ولم يكن لي حلم اخر كباقية الفتيات الذي هو الحب والجواز وكل هذا الكلام الفارغ لقد خلقنا للعلم فقط او ساتحدث عن نفسي خلقت للعلم فقط مع اني من عمري 15 سنوات تقدم الي اول عريس لي وكانت امي هي من تشجعني على عدم التفكير في هذه الاشياء لانها قبل ان تصبح ارملة خانها فقد تزوج عليها وفي النهاية مات وترك لها ديون كثيرة فقد مات من 3 اعوام ولم ننتهي بعد من ضرائبنا فانا لي اخ يسبقني ب7 اعوام وطبعا استغربتم ان عمري اقل منه بكثير والسبب هو ان امي بعد ان انجبته حملت ومات الجنين وكان هو عمر اخي 4 سنين وبعدها ب3 سنوات انجبتني انا المهم يتقدم الي اليوم اول عريس لي ولكني رفضت من حيث المبدأ لاسباب عديدة منها انني لم انتهي من تعليمي ولانني لا اريد ان اتزوج من الاصل المهم قال له اخي راي واخرجه امي : ايه الاشكال اللي بتتحدف علينا البت لسا عيلة وبيتقدملها عرسان اخي محمد : ناس معندهاش دم اه وللمعلومة انا مكنتش برفض عشان انا فيا عيب خالص انا كنت زي القمر وكنت زكية جدا وشاطرة في دراستي وكنت بيضة وحلوة وعيوني عادية مكانتش حلوة بزيادة بس مكنش في حد شبهي مكنش في الا ندى وحدا بس وهو ده التميز الحقيقي المهم ابتديت اكمل في دراستي وانسى حكاية العريس انا للعلم وبس مش اداة الراجل يتجوزها عشان يبسط نفسه وبعد كدا يتجوز واحدة تانية على ايه يبسط نفسه بعيد عني مع ان ده كان ديما ماسر في شخصيتي وكان على طول بيجيلي كوابيس كنت ببقى ديما خيفا اندم على سمعي لكلام مامتي ليفوتني العمر وانا معملتش حاجة فيه وكمان ممكن مسمعش كلامها فيخوني زي ماعمل بابايا انا خايفا المهم انا في نهاية لسا طالبة المهم لما اكبر هعرف اعمل ايه وبعد ان بدات الامتحانات النهائية وقبل ان ادخل اللجنة لكي اختبر عرفت بالصدفة ان اللجنة مختلطة فتيات وشباب وعندما دخلت وقبل اي شيئ وجدت شاب ينظر اللي بنظرت اعجاب احمرت خدودي وابتسمت وثم دخلت بسرعة وجلست لا اعرف لما احرجت مع انها ليست المرة الاولى التي ينظر اللي شاب بنظرة اعجاب ولكن هذه المرة كان الوضع مختلف لا ادري لما ابتسمت هل لاني اعجبت به ؟ ام لاني افتقدت هذا الاحساس ؟ اكملت امتحاني لا اعرف ما كتبت ولكني بعد ان انهيت الامتحان قررت ان اذهب لصديقاتي ولكن .......... تفاجئت به في وجهي عند نهاية الممر حاولت ان اهرب منه ولكنه سد الطريق احمد : انا احمد متحاوليش تهربي انا لازم اتكلم معاكي انا شفتك النهاردة اول مرة ولكن انا اعجبت بيكي جدا ومش قادر اخرجك برا عقلي انا لازم اخطبك انتي لازم تقوليلي عنوانك عشان هاجي اتقدملك ندى : انا ساكنة في (.......) اخويا محمد جه محمد : فينك بدور عليكي في الجامعة كلها احمد : انت عايز منها ايه محمد :انت اللي عايز منها ايه ده اختي انت ميين؟ احمد : انا جي بليل اتقدملها احمد شدني من ايدي بسرعة وجري بيا على العربية احمد : من امتى واحنا بنكلم ولاد ؟ لا واديتي العنوان وكان غيران عليكي والله عال وثم ادار وجهه الي وهو يقود احمد : ماشي يا ندى لما نروح ندى : حاااااااااسب وفي المستشفى "" امي : ايه عاملين ايه يا دكتور ؟ الدكتور : كويسين اوي الحمد لله العربية مدخلتش فيهم هما بس العربية راحت الصيانة امي : مش مهم العربية المهم هما ماما دخلت الاوضة امي : حبيبي محمد : كل بسبب الهانم ادينا دلوقتي مرزعين في سراير ندى : انا مالي حد قالك تتخانق في العربية ثم دخل الشاب الطويل ذو الغمازيتن (احمد) احمد : سلامتك انا كنت هموت اول ماعرفت ووضع الورد على الطاولة محمد : انت اصلا عرفت ازاي احمد : بعد ماخدتها وانت متعصب مشيت انا وراك وانا اصلا اللي جبتكو هنا بعد ماانتو لبستو في العربة اللي قدامك انا بحب ندى وعايز اخطبها محمد : مش انت بتطلب اديها مفيش بنات عندنا للجواز وامشي قبل مااطلب الامن احمد : انا ماشي بس خلي بالك انا هتجوزك يعني هتجوزك وبما اننا كنا في ايام امتحانات وانا غبت اسبوع اتصلت بالمدرسة عشان اعرف هما امتحنو ولا لأ بس هما مكنوش اختبروا لانها اتاجلت بس تاني يوم كان عليا اختبار اعدت اذاكر طول اليوم وفي اليوم التالي ................. دخلت اللجنة واتفاجئت انو فيها لا وورايا وفي وسط الامتحان كنت مشغولة بتذكر المعلومات التي ساكتبها وجدته يهمس لي احمد : انا لازم اشوفك لم استطع انا افتح فمي لارد عليه كانت نبضات قلبي تنبض بسرعة وكنت خائفة ولكن قررت ان اكمل تركيزي في الاختبار دون ان اوجه له اي اهتمام وانهيت اختباري وخرجت من اللجنة وكنت انا تاخرت في الخروج من المبنى وجدت المبنى فارغ لا يوجد فيه احد ولكن كان هو الوحيد الموجود في المبنى قررت ان ارحل بل ان يراني ولكنه امسك بيدي ندى: انت ازاي تمسك ايدي سبها ووجدت سلمى "صديقتي" دخلت المبنى ووجدوني وسالتني ماذا بي حكيت لها على اللي حصل ............. صديقتي: ابعد عن ندى احمد : ده خطبتي وهي بتهزر صديقتي: غريبة محكيتيش يا ندى بقيتي بتخبي يالقيم انت ندى : اصلها جت على فجاءة ولقيت احمد بيسحبني وبيقول : معلش هخدها منك بس لازم نتكلم ونتفق على شوية حاجات ........ وخدني على الكافتيريا احمد: انتي ليه رفضاني ندى : انا مش رفضاك انت انا رفضا الجواز كله وبعدين باي حال تقول ان اتى خطيبي؟ احمد : عشان يسيبوكي تيجي معايا انتي لو قلتي لباباكي يسال عليا هو هيوافق من قبل ماجي اتقدم وبدأن ابكي فمسح ليا دموعي احمد : متعيطيش انا بحبك ندى : انت مش فاهم حاجة انت عايز تتجوز واحدة معقدة بابها خان ماماتها ومات هو سيبلنا ديون كتيير انا اصلا منفعكش انا هشك فيك بطريقة مش هتقدر تستحملها وهتتقرف وتسيبني وتجرحني لو سمحت انا عايزة امشي احمد : لا متمشيش زقيت الكرسي ومشيت بسرعة لقيت احمد في وشي وسحبني من ايدي بقوة اعتد انو كسر عظمتها "وعندما وصلنا المنزل " بدء بضربي بشدة امي : هي عملت ايه لكل ده محمد حكالها كل حاجة امي: اعمل اللي ات عايزو فيها هي تستحق وحبسني في غرفتي بقيت ابكي وقررت اني ساحب احمد بالساحارب من اجل حبي له ولن اسمع كلام امي مرة اخرة لانها سمحت لاخي ان يضربني ويحبسني في غرفتي جعلته يحبس حريتي بين حوائط هذه الغرفة وفي اليوم التالي وبعد ان انتهيت من الاختبار وخرجت وجدت احمد قادم نحوي احمد: ندى انا بحبك ومش فارق معايا اي حاجة ندى : انا عارفة تعالى على الكفاتريا عشان نتكلم وفي الكافتيريا ....... ندى : احمد انا كمان بحبك احمد :عشان احميكي احنا لازم نتجوز مش هسمح لا لأخوكي ولا لاي حد انو يضربك تاني ابدا بس هتبقى بموافقة يا عمامك يا خوالك اي حد فيهم وهتعيشي معايا على انك ملكة نقول مبروك ندى : نقول مبروك بس انا عايزة فرح احمد : ماشي بس حاولي تقنعيهم ان في فرح واحدة صاحبتك وانتي هتبقي ادامهم انك رايحة فرح واحدة صاحبتك وانتي اصلا في فرحك بس الفرح هيبقى بعد منخلص الامتحانات ندى: موافقة وفعلا حدث كما خطط احمد تماما وفي بيتنا يوم الفرح اخترت فستان وردي عشان كانو فستان سهرة امي : خدي بالك من نفسك يا حببتي محمد : ومتخليش حد يعاكسك ندى : حاضر ... انا نازلة وكان احمد مستني على اول الشارع ركبت عربيته ومشينا على الفرح بسرعة وعند المأزون يضع عمي يده في يد احمد ويرددان مايقوله المأذون عمي: مبروك يا حببتي ندى : الله يبارك فيك من غيرك مكنتش تمت الجوازة عمي : انا كان لازم اوقف مامتك عند حدها ندى : الحمد لله خلصت من الحكاية ده كلها عمي : الحمد لله انا هقوم عشان الحق اوصل القاعة ندى : اشوفك في الفرح عمي: ان شاء الله احمد : تعالي يا ندى عشا نلحق احنا كمان انا اتفقت مع سواق وفي السيارة .............. احمد: خلاص حلمي باقي في اخر خطوة ويتحقق ندى : خلاص انا مش هعيش الا عشانك احمد: انا لو مكناش اتجوزنا كنت هموت ندى : بعد الشر احمد: خايفا عليا ندى : اه طبعا مش جوزي احمد: جوزك بس ندى : لا جوزي وحبيبي وقلبي وعيلتي وكل حياتي الجيا احمد: اه بحسب ندى : لا متحسبش وبعده بشوية وصلنا الفرح واخذني من يدي لنرقص ولكن هذه المرة الاولى لي ان ارقص مع احد وكانت رقصة صامتة بدون كلام كنا نتحدث باعيننا كانت كل ما تقوله اعيننا هو (احبك) كم هذه السعادة التي لا توصف انها اكبر من سعادتي عندما تخرجت هل يعقل ان يكون الحب افضل من العلم ام ان العلم مجرد شهادة هل يكون الزواج مجرد عقد ام يكون تكملة لحياة سعيدة كل هذه الافكار كانت تدور في مخي تفاجئت ان الفرح اوشك على الانتهاء وبعد ان انتهى الفرح ونحن في طريقنا في السيارة .......... احمد : على فكرة احنا مش هنروح عالبيت احنا من المطار لفرنسا نقضي شهر العسل هناك ندى: شهر واحد انت قلتلي هنقضي حياتنا كلها عسل احمد : عمرك بس ده عمري وعمرك كمان ندى : بحبك احمد : وانا كمان وفي المطار انهينا اجرائات السفر وثم ركبنا الطيارة وصلنا كانت 10:00 استاجرنا سيارة وذهبنا الى الفندق وثم حجزنا غرفة وصدعدنا وفي احلى صباح ............ اجد الافطار على السرير وبجانب السرير الكثير من الورود احمد: صباح الخير ندى : صباح النور هو انا نمت كتير احمد : اه احنا الساعة 4:00 انا سبتك تخدي راحتك بس مش مشكلة احنا نيمين بعد الفجر ندى : وانتى صاحي امتى احمد: 3:00 اول ماصحيت نزلت اجيب الورد عشر دقايق وطلعت وبقالي كتير بطبخ .... الطبخ ده صعب اوي ندى : ياااه مبتعرفش تطبخ انا شكلي هتعب معاك اويييييي احمد : وانا مالي ده صدفة انا اصلا مش هدخل المطبخ بعد كدا حببتي هي اللي هتطبخلي ندى : حبيبتك مين احمد : احمد ايه التدبيسة ده كمان غبية ندى : اتريق اتريق انت مش فالح غير في كدا اكملنا شهر العسل الذي كان افضل شهر في التاريخ وثم عدنا الى المنزل لننهي اخر عام من الكلية ويكمل احمد عمله وبعد مرور العام الدراسي .......... اليوم كل منا لديه اخبار جيدة ندى: انا نجحت احمد : وانا كمان انا عندي ليكي مفاجئة واخرج من جيبه علبة فيها خاتم ندى : يجنن انا كمان عندي ليك خبر ووضعت يدي على بطني انا حامل طار احمد من السعادة وبعد ان انجبت له بنتا ومر على زواجنا 8 اعوام اكتشفت انه يخونني ومع من الخادمة التي كانت تاتي لتنظيف البيت كل اسبوع وعندما واجهته احمد : انتي مش مهتمة بيا اصلا ندى : اتصدق ماما كان عندها حق كلكو زي بعض انت عارف انا حبيتك اد ايه انا اتحديت علتي عشانك انا يوم ما حبيتك رميت كلام ماما على الارض انت عارف اننا ممكن مسامحكش بنتنا هتبقى معقدة نفسيا احمد: بصي ان هرشي اي حد يخلصلي ورق بنتي هكتبها باسم اللي اختاهرا وهقتل الخدامة واللبسك التهمة والبنت لسا صغيرة شوية وهتنسى انا : كنت متجوزة شيطان مش بني ادم وفعلا نفذ اللي هو قالو واتحكم عليا بالاعدام بس المشكلة اني لسة بحبه


ل ريم ادهم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق